REGULAMIN PRACY
ZARZĄDU STOWARZYSZENIA „WSPÓLNY BYTOM”
§ 1.
- Zarząd Stowarzyszenia „Wspólny Bytom” zwany dalej Zarządem jest organem wykonawczo-zarządzającym Stowarzyszenia i działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach, Statutu Stowarzyszenia, Uchwał Walnego Zebrania oraz niniejszego Regulaminu.
- Regulamin określa zasady i tryb działania Zarządu.
- Zarząd używa podłużnej pieczęci z określeniem nazwy i siedziby Stowarzyszenia.
§ 2.
- Zarząd zarządza majątkiem i sprawami Stowarzyszenia, kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia w okresie pomiędzy posiedzeniami Walnego Zebrania Członków oraz reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
- Praca Zarządu opiera się na pracy społecznej jego członków.
§ 3.
Skład Zarządu określa art. 16 ust. 1, 2, 3 i 4 Statutu Stowarzyszenia, a tryb jego powoływania
i odwoływania określony jest w art. 23 Statutu.
§ 4.
- Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy w szczególności:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- przygotowywanie oraz zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- opracowywanie i przedstawianie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania ze swej działalności po zakończeniu roku obrachunkowego,
- prowadzenie spraw związanych z bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
- realizacja programu i celów Stowarzyszenia,
- określanie szczegółowych kierunków działania Zarządu oraz kompetencji poszczególnych członków Zarządu,
- opracowanie preliminarza budżetowego,
- organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
- kontrolowanie opłacania składek członkowskich,
- przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia zgodnie z art. 8, 8a, 9 i 15 ust. 6 i 7 Statutu,
- zawieranie porozumień o współpracy z organami administracji państwowej, samorządowej oraz innymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
- powoływanie komisji merytorycznych i zespołów roboczych oraz określanie ich zadań,
- zaciąganie jednorazowo zobowiązań finansowych do kwoty uchwalonej przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia,
- zarządzanie majątkiem i sprawami Stowarzyszenia oraz pełnienie swoich obowiązków ze starannością wymaganą w obrocie gospodarczym, finansowym, przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa oraz postanowień Statutu i uchwał Walnego Zebrania Członków,
- udzielanie Komisji Rewizyjnej oraz Walnemu Zebraniu Członków wyczerpujących wyjaśnień wraz z przedstawieniem wszelkich dokumentów i innych materiałów dotyczących przedmiotu kontroli,
- wykonywanie zaleceń pokontrolnych Komisji Rewizyjnej,
- przedkładanie corocznie Walnemu Zebraniu Członków do rozpatrzenia i zatwierdzenia planu finansowo-ekonomicznego oraz programu działalności Stowarzyszenia,
- wnioskowanie o nadanie odznaczeń, wyróżnień i przyznawanie nagród.
§ 5.
- Prace Zarządu organizuje i pracom tym przewodniczy Prezes Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes z własnej inicjatywy albo na wniosek któregokolwiek z członków Zarządu. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym:
- członkowie Komisji Rewizyjnej,
- członkowie Stowarzyszenia – zaproszeni przez Zarząd,
- przedstawiciele członków wspierających – zaproszeni przez Zarząd,
- inni goście zaproszeni przez Zarząd,
- do wyłącznej kompetencji Prezesa lub Zwołującego należy ustalenie porządku obrad posiedzenia, który ma obowiązek uwzględnić wnioski złożone przez członków Zarządu.
§ 6.
- O dacie, godzinie, miejscu i porządku posiedzenia zawiadamia się wszystkich członków Zarządu w terminie do 7 dni przed posiedzeniem.
- Z ważnych powodów posiedzenie może być zwołane bez zachowania ustalonego terminu powiadomienia.
- Obecność na posiedzeniu Zarządu jego członków jest obowiązkowa. O niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Zarządu należy powiadomić niezwłocznie zwołującego posiedzenie.
§ 7.
- Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes, a w razie jego nieobecności Wiceprezes lub inny wskazany przez Prezesa Członek Zarządu, zwany dalej Przewodniczącym posiedzenia.
- Po otwarciu posiedzenia stwierdza się prawidłowość jego zwołania oraz prawomocność, a następnie przedstawia porządek obrad.
- W uzasadnionych przypadkach członek Zarządu może zgłosić wniosek o rozpatrzenie sprawy nieprzewidzianej w porządku obrad lub o nie rozpatrywanie danej sprawy objętej porządkiem obrad. Wnioski w tych sprawach podlegają głosowaniu.
§ 8.
- Zarząd głosuje jawnie.
- Głosowanie tajne zarządza się na żądanie zgłoszone przez któregokolwiek członka Zarządu.
- W przypadkach nie cierpiących zwłoki głosowanie może odbyć się w drodze ustalenia telefonicznego lub za pomocą faksu, korespondencji pocztowej lub internetowej.
- Ustalenia dokonane w trybie ust. 3 wymagają potwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 9.
- Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które odnotowuje się w protokole z posiedzenia.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy składu Zarządu.
- W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego posiedzenia.
- Każdy członek Zarządu, który w głosowaniu jawnym głosował przeciwko uchwale, może przy podpisywaniu protokółu zgłosić zdanie odrębne.
§ 10.
- Uchwała Zarządu powinna zawierać w szczególności:
- numer uchwały,
- tytuł uchwały,
- podstawę prawną uzasadniającą podjęcie uchwały,
- określenie zadań i w miarę potrzeby środków i osób odpowiedzialnych za realizację,
- termin wejścia w życie uchwały.
- Uchwały podpisuje Przewodniczący posiedzenia oraz Sekretarz.
§ 11.
- Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący posiedzenia oraz Sekretarz.
- Protokół zawiera w szczególności:
- datę posiedzenia,
- porządek posiedzenia,
- krótki opis przebiegu dyskusji,
- wyniki głosowań,
- numery i tytuły podjętych uchwał,
- zdania odrębne do podjętych uchwał,
- złożone do protokółu oświadczenia i wnioski.
- Członkowie Zarządu nieobecni na posiedzeniu przyjmują do wiadomości treść podjętych uchwał i ustaleń protokółu na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
- Rejestr uchwał i protokołów prowadzi Sekretarz Zarządu.
§ 12.
Zarząd może ustalić, w trybie uchwały, zakres obowiązków dla poszczególnych Członków Zarządu.
§ 13.
- Sprawy dotyczące sposobu obradowania nie objęte niniejszym Regulaminem rozstrzyga Przewodniczący posiedzenia, zgodnie z postanowieniami Statutu oraz przyjętymi powszechnie zasadami obradowania.
- Zmiana niniejszego Regulaminu może nastąpić na wniosek, co najmniej 2 Członków Zarządu.
- Zmiana Regulaminu następuje w formie uchwały Zarządu Stowarzyszenia.
§ 14.
Regulamin Zarządu wchodzi w życie z dniem uchwalenia.